Auckland, Northland and Coromandel - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Roel Dijk - WaarBenJij.nu Auckland, Northland and Coromandel - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Roel Dijk - WaarBenJij.nu

Auckland, Northland and Coromandel

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

03 December 2012 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Na 2 weken nu eindelijk eens tijd gevonden om een reisverslag te schrijven over mijn eerste ervaringen in het prachtige Nieuw Zeeland.

Eens even denken... Owja, de heenreis: LANG!
Nee, heel kort; de 2 vluchten en de tussenstop van 3 uur in Singapore zijn erg soepel verlopen. Echter, de reis van circa 30 uur was natuurijk wel vrij vermoeiend, waardoor ik bij aankomst van het hostel om 1 uur 's nachts natuurlijk meteen mijn bed op zocht.

Erg lang kon ik hier echter niet van genieten, want aangezien mijn hostel voor de komende nacht geen bedden vrij had, was ik gedwongen om op zoek te gaan naar een nieuw hostel.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de City Garden Lodge, waar ik dan ook mijn verdere eerste week in Auckland heb doorgebracht.
De eerste dag in Nieuw Zeeland stond in het teken van vermoeidheid en regen. Aangezien het de hele middag stevig regende besloot ik iets van mijn gemiste slaap in te halen en in het bed van mijn nieuwe hostel te duiken. Diezelfde avond was het gelukkig droog en toen een aantal andere backpackers in het hostel vroegen of ik mee op stap ging in het centrum, zij ik, ondanks mijn vermoeidheid, natuurlijk geen nee. (een biertje op zijn tijd is ook toch wel lekker). Achteraf was dit ideaal want op deze manier leerde ik in een klap een groot deel van de mensen in het hostel kennen, waarmee ik de rest van de week ook regelmatig contact bleef houden.

In mijn verdere eerste week in Auckland heb ik niet zo veel ondernomen. De dagen stonden vooral in het teken van het bezoeken van een automarkt, en zoeken van een auto op Internet, het uiteindelijk kopen van een auto (Toyota Celica uit 1993), en het regelen van alle registraties, verzekeringen e.d.
Wel ben ik nog een ochtend naar Mt Eden geweest. Dit is een berg(je) in het midden van Auckland waarbij je een prachtig 360-graden uitzicht hebt over de stad. Op deze berg kwam ik eerst Tycho(NL'se jongen) en Sina (Duitse meid) tegen en vervolgens ook nog Jasmine(Duits), allemaal uit mijn hostel. Met Tycho en Sina ben ik diezelfde middag nog naar Devenport gereden voor een korte strandwandeling.

Na een week was eindelijk alles geregeld voor mijn auto en besloot ik, om niet meer tijd te verliezen, die zaterdag meteen richting het Northland te rijden.
Dit resulteerde in een 5,5 uur durende rit naar Opononi, waarbij het laatste stuk erg leuk was om te rijden; door het Kauri Forest, berg op berg af, scherpe bocht links scherpe bocht rechts. Uiteindelijk in een hostel boven op een berg overnacht, waarbij er 1 minpuntje was: ik was de enige backpacker daar, oftewel, een heel huis voor mij alleen!

De dag erop daarom maar weer vroeg vertrokken naar Cape Reinga, waar ik echt een prachtig uitzicht aantrof. Hier heb ik dan ook enkele uren rondgelopen en verschillende foto's gemaakt. Op de weg 's avonds maar gestopt bij een hostel in Pukenui, en je raad het al: WEER alleen! Het begon een beetje saai te worden zo helemaal op mezelf. Gelukkig had dit hostel een tv met filmkanaal, waardoor de avond nog goed door te komen was..

Die maandag weer een nieuwe kans. Ik vertrok verder zuidwaarts langs de oostkust richting Paihi. Gelukkig werd ik in het hostel al meteen verwelkomt door drie duitse meiden die in het hostel werkte (voor gratis onderkomen). Met deze meiden die middag dan ook maar naar het strand gegaan voor een duik in het ijskoude zeewater.
's Avonds samen een filmpje gekeken waarbij ik nog kennis maakte met een paar andere backpackers, waaronder een jongen uit Almere (Joost).
Met hem sprak ik af om de woensdag samen weer richting Auckland te reizen.

De dinsdag die ik over had bestede ik vervolgens aan een dolphin cruise. Achter ben ik erg blij dat ik hier, na een tijdje getwijfeld te hebben, toch aan deel te hebben genomen.
Vet om te zien hoe een groep van 10-15 wilde dolfijnen heel speels om je boot heen zwemmen, uit het water springen, en andere trucjes doen. Helaas konden we niet met ze zwemmen omdat de groep jonge dolfijnen bij zich had, maar in ieder geval heb ik verschillende mooie foto's kunnen maken.

Joost en ik besloten vervolgens om niet alleen samen naar Auckland te rijden, maar ook samen verder te reizen richting de Coromandel regio.
Hier hebben we onder andere 2 lange wandelingen gemaakt:
- Eerst de 3-uurse Coastal Walkway vanuit Port Jackson (helemaal in het Noorden van de Coromandel, boven Coromandel Town). Het feit dat het stevig begon te regenen en dat het uitzicht deels belemmerd werd had opzich wel iets bijzonders.
- De tweede was de Pinnacle Walk in de buurt van Thames. Dit was een 6,5 uur durende wandeling op en neer naar de top van een pinnacle(kegelvormige berg) op 800 meter hoogte. (Nooit gedacht dat ik zoiets vrijwillig zou ondernemen, maar achteraf waren de ervaring en de uitzichten het zeker waard. Na al die dagen in de auto kan een beetje beweging trouwens ook geen kwaad).

Gisteren was het dan toch hoog tijd voor een relaxdagje. Daarom besloten Joost en ik om naar Whitianga te rijden om een dagje door te brengen op Hot Water Beach en een kijkje te gaan nemen bij de Cathedral Cove. Hot Water Beach is een strand, waar je bij eb gaten kunt graven waar vervolgens door de hot spots onder de grond warm (of in ons geval gloeiend heet) water in loopt. (uiteindelijk maar een kuil van een paar vertrokken mensen ingenomen en daar in het warme water genoten van een welverdiend biertje).

Nu in Rotorua dan eindelijk eens tijd gevonden om dit verslagje te schrijven. Hoe de planning er voor de komende week precies uitziet is voor mij nog onbekend. Dat lezen jullie vanzelf in het volgende verslag. In ieder geval vind ik het nu hoog tijd om een biertje te pakken en in het warme spa bad van het hostel te gaan zitten.

(foto's zet ik zo veel mogelijk op facebook).
Mijn telefoonnummer in Nieuw Zeeland is overigens:
+642108333600
(02108333600)


(Nog een paar persoonlijke ervaringen toe nu toe:

- Bijna 70% van de backpackers hier zijn Duitsers die in Nieuw Zeeland zijn voor een combinatie van reizen/werken. Gelukkig was ik hier al enigszins voor gewaarschuwd ;)
- De NZ'se mensen zijn hier zo vriendelijk dat ze zelfs op en neer naar huis toe rijden om startkabels te halen wanneer je met z'n 3en in Devenport staat met een busje met lege accu.
- Als je bij goed weer een auto koopt, test dan evengoed ff de ruitenwissers. Het is niet ideaal om er in de regen op de autoweg achter te komen dat deze toch niet zo heel goed werken.
- Gebruik op tijd zonnebrand, ook al is het bewolkt. Na een eerste dagje buiten lopen kun je al snel verbranden.
- In 1 week autorijden in Nieuw Zeeland maak je net zo veel bochten als in je halve leven in Nederland.

  • 03 December 2012 - 15:52

    Marlie:

    Ha Roel

    Super leuk om je reisverslag tot nu toe te lezen... Heel veel plezier nog.

    Groetjes MArlie

  • 04 December 2012 - 18:37

    Cappi:

    Kia Ora Raoul,

    Mooi om eindeluk uns wat te lezen... Mt.Eden bij dag en nacht gezien? Of alleen bij dag? 's Nachts ook erg mooi... al die lampjes van de stad ! Heb je de Tane Mahuta en the Four Sister ook de groeten gedaan! Ben je ook in Keri-Keri en Waitangi geweest? Gave tocht daar bij de Pinnacles hé?!

    Good um te zeen detse ut nao dien zin hebs! Schitterend! En ja, qua Duitsers had je netzo goed naar Venlo kunnen gaan !

    Kia Ora Kappi

  • 06 December 2012 - 18:43

    Frank Van Dijk:

    Hej macho! Echt ruig desse dees trip maks. Stoere wagen auk! Sjoeëne foto's! Amuseer dich... Mer lit op mit jongens die Joost heten;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 07 Nov. 2012
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 7511

Voorgaande reizen:

15 November 2012 - 14 Februari 2013

Backpacken door Nieuw Zeeland en Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: